Sunday, August 9, 2009

NEXT ENTRY

Hi...dah lama aku x post entry baru..
quite bz la...dgn tugas baru...
mcm2 pikir...nak wat itu nak wat ini..
sampai terabai la blog kesayangan aku ni..
ermm...
ujung tahun ni plak aku nak melangkah ke alam kehidupan baru...melangkah ke tahun baru sudah pasti...terlihat ambang 2010 dah hampir..aku doakan semoga hidup aku nanti bertunaskan kebahagian yg abadi...amin...
Ramadhan pula hanya menanti gilir...persediaan aku hanya satu..mencari kebahagian di bulan yg mulia ini...tiada makna bertungkus lumus beribadat tapi terasa kosong dijiwa....bagi aku biar aku bahagia melaksanakan ibadat dari aku melakukan ibadat hanya kerana terpaksa oleh sesuatu...
sungguh aku xde la terasa yg puasa ni burden bagi diri aku...terkadang terdetik dihati, letih..penat...dsbnya...

benda2 minor ni la aku nak singkir kan dari sudut jiwa aku bila berpuasa kelak...sebolehnya aku nak berpuasa sambil tersenyum...itu la bahagia yg ingin ku cari...

pada kwn2....jom niat puasa selepas sahur...

Doa Niat Puasa :

Nawaitu sauma godhin 'an adaai fardli syahri ramadlaani haadzihis sanati lillahi ta'aalaa
Niat puasa boleh dibaca di dalam apa saja bahasa yang difahami oleh seseorang Muslim itu.

“Sengaja aku berniat puasa esok hari untuk menunaikan fardu Ramadan tahun ini kerana Allah Taala.”

* Lafaz niat dalam tulisan rumi selalunya tidak menepati bahasa arab.


Selamat berpuasa semua…

Doa Buka Puasa :
Allahumma laka somtu wa bika aamantu wa 'alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin


Doa Buka Puasa Beramai-ramai :
Allahumma laka somna wa bika amanna wa ‘alaa rizqika aftharthina birahmatika ya arhamarrohimin







Ertinya:
Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.


Sumber : Jabatan Mufti Negeri Selangor

1 comment:

  1. b..ujung taun nk mlangkah ke alam baru?
    nk ikut!!!!!

    bulan pose ujung mggu msk utk yyg ea..
    emph..menu xkesah..

    ReplyDelete

Search Engine Submission - AddMe