Sunday, April 12, 2009

Fraser's Hill


Fraser's Hill ataupun dlm bahasa Melayu Bukit Fraser. Sentiasa dlm ingatan aku sbb masa aku kecik2 parent aku bwk aku p sana. Masih terngiang2 dlm ingatan aku, masa tu boleh la dikatakan perjalananan adventure dlm hidup aku yg pertama. Aku dn family dlm perjalanan ke Pahang (umah pak long) Felda Bukit Damar. Masa tu mana ada lagi Highway Plus so kitorang ikut la jln lama. Memang jauh sgt2.
Singgah merata tempat. Bila sampai je ke Hulu Selangor bapak aku deside tuk ikut laluan ke Fraser's Hill. MMg hepi sgt2.
Naik je kawasan bukit abah trus tutup aircond. Buka tingkap. Mmg dingin gila. Aku rasa lagi sejuk dari aircond. aku ngan siblings aku mula la kuarkan kepala ikut tingkap. Hehe..budak2...mmg syok gila la..
Abah ckp skang ni dah tengahari. Mmg aku kagum coz kat umah time camni mmg hangit la muka kalo kena matahari. Tapi kat sini cam awal pagi plak. Punya la sejuk (masa tu tahun 80-an). Kitorang naik kejap je. Sampai menara jam pusing turun balik. Then trus turun nak ke umah pak long plak. Nak ikutkan byk lagi adventure sepanjang perjalanan tu..tapi nti off topic plak..
So, bila dah besar ni aku mmg teringat2 je nak ke Fraser' Hill lagi...
Tup..tup tetiba je dah tergerak hati aku nak ke sana bln Feb lepas...
Asalnya aku nak pi ziarah umah kwn aku kat Bukit Beruntung, yela dia baru kawen...bole la kenal2 dgn org rumah dia..tambahkan ikatan silaturrahim...kan pahala tu...kita semuakan sedara cucu cicit nabi Adam..
Tapi tetiba dia kata dia keje plak...aku plak dah on da way...dah separuh jln kat Highway Guthrie aku malas la nk patah balik. Tetiba terpikir plak pasal Fraser's Hill..alang2 menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan..aku pun trus ke Hulu Selangor..
Dlm perjalanan ke Fraser' Hill aku singgah jap kat Empangan Selangor, Hulu Selangor.Memang best tempat ni cantik sgt2..aku berenti lepak jap..aku suka tempat yg berlubang kat belakang tu..



"Ye! pelakon tambahan amat diperlukn...sila isi borang masing2"

Actually aku ditemani oleh gadis manis. Intan namanya.


Dah hilang penat lelah dgn usha pemandangan yg cantik..aku teruskan perjalanan...sampai je kat junction nak ke Fraser's Hill tu kerana beratur plak..sebabnya nak naik @ turun kena ikut jadual masa dia coz jln naik dan turun sehala je...masa tu aku kena tggu sampai kul 1 ptg...nyaman je rasa even x sampai lagi pun ke puncak...

Tempat kul 1 ptg aku bergegas ke kereta..start enjin...trus jln...masa mendaki mmg best..x payah buka aircond..dingin je rasa...udara bersih...x mcm Kl...berabuk..

X lama pastu sampai la aku ke Menara Jam...ada org edarkan map kat tepi jalan..dpt map free..




so aku pun pusing2 jap cam lalat cari mkn x jumpa...aku benti kat Menara Jam tu..



......Snap...snap.....


Lepak jap..penat weh drive..


aku sesat ni(x tau nak g mana sebenarnya)..tapi leh senyum lagi..


Ada warung gak kat Fraser's Hill..dekat je ngan padang golf..leh la pekena teh tarik ngan nasi lemak..harga memang berpaututan...x mahal...tapi for sure nasi lemak dia mmg bukan taste aku..sgt..sgt..sgt..sgt...x sedap...


Tak sangka plak aku kat sini ada air terjun gak...Air Terjun Jeriau..tapi bila drive ke air terjun kena hati2...jumpa je corner kena hon coz kat sini jln dah jadi 2 hala...sempit lak tu...so hati2..
Ni dia air terjun tu..nampak je rendah tapi sebenarnya aku kat atas air terjun tu...tinggi tu....kurang2 aku ingat 15 meter kot..lupa plak aku nak bwk tali tape ukur hehehe...




korang klik la kotak kat bwh ni...korang akan tau dgn lebih terperinci....

MSMv3 - Buat Duit Dengan Myspace & Friendster :: 300x250

No comments:

Post a Comment

Search Engine Submission - AddMe